Treningsfolk: visste dere dette?

Du har sikkert oppdaget at du svetter lenge etter en treningsøkt. Har du trent hardt og/eller lenge varer ettersvettingen enda lenger. Det hjelper heller ikke kaste seg i dusjen rett etter økta på senteret heller fordi man er like våt noen minutter senere….

Vel, det er faktisk at du “etterbrenner” og det betyr at kalorier fortsatt forsvinner i høyt tempo selv om ditt tempo er skrudd ned. Kroppen er fortsatt i angreps- modus!

Jeg bruker å sette meg ned på benken i garderoben, drikker da alltid minst en flaske vann, før jeg dusjer i lunkent vann. Hvorfor visste jeg ikke før nå!

Mitt beste tips for å stoppe ettersvettingen er å sette deg ned noen minutter før du går i dusjen. Da skjønner kroppen at økten er over. På samme måte er det årsaken til at du ikke skal sette deg ned for å hvile under trening, men stå – siden kroppen vil tro at det er over hvis du roer helt ned.

For kaldt eller for varmt vann vil forstyrre kroppstemperaturen og føre til mer ettersvetting. Det øker blodstrømmen, som gjør at du svetter mer. Kaldt vann over lenger tid vil hjelpe, men det vil etter hvert bli svært ubehagelig, og er ikke noe jeg anbefaler.

Følg meg på Instagram
Følg meg på Facebook
2019-05-16 18.45.57-lappeteppet-anja-holt

Lappeteppet

"Lappeteppet" - livet mitt er ikke er ett vakkert heklet teppe i en farge. Det består av tusen lapper, mennesker, i forskjellig mønster og i ulikt materiale. Det er fargerikt, det er unikt og det er bare mitt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.