2019-05-26 20.14.44-lappeteppet-sykkel-vann-lørenskog-sykkeltur

Sykkeltur – den første er alltid litt ekstra spennende!

2019-05-26 20.14.44-lappeteppet-sykkel-vann-lørenskog-sykkeltur
Sykkeltur – den første er alltid litt ekstra spennende!

Sykkeltur. Vind i ansiktet og musikk på øret. Det er en bra kombinasjon (om du ikke sykler på vei, da dropper du musikken). Det er jo det som frister etter gårsdagens innlegg om sykkelvask, sant?

Mine tips til en god sykkeltur :

Pakk en lett sekk. Ta med deg dorull/ våtservietter, hundepose (om du må bommelom på tur gjelder samme for både deg og det du tørker deg med om du ikke rekker grave det skikkelig ned), noe å tygge på og drikke.

Det er også alltid kjekt å ta med seg penger i form av kort eller kontanter. Plutselig får man lyst på en is, da synes jeg man skal kjøpe seg det. Dette er særlig viktig om du skal sykle med barn. Treningsglede er viktigere enn antall mil!

Velg sykkelstier der det går. Ikke sykle mange i bredden og gå igjennom med barna hva man skal og ikke skal gjøre når man er myk trafikant blant harde.

Loven: Når du sykler på veien har du de samme rettigheter og plikter som andre kjørende. Du må følge de samme trafikkreglene og skiltene, blant annet ved å sykle på høyre side, overholde vikeplikt fra høyre og for gående i gangfelt.  Sykkel har som eneste kjøretøy lov til å bruke veiens skulder.

Våre råd: Sørg for å bli sett, gjerne med synlige klær og ved å plassere deg riktig. Unngå å ligge i bilens blindsone.  Hold så god avstand til fortau eller veikanten at biler som vil forbi må foreta en ordentlig forbikjøring. Vær oppmerksom på parkerte biler, hvor bildører plutselig kan åpne seg. Det beste er å holde god nok avstand til parkerte biler. Vik for annen trafikk der hvor kjørende er pålagt å vike. Slipp frem fotgjengere som skal over veien ved gangfelt, og respekter rødt lys i veikryss.

https://www.tryggtrafikk.no

Det er ikke nødvendig å jakte klatreetapper med mindre man har veltrente sykkebarn. Det er ingenting som dreper treningsgleden mer enn følelsen av at man er mislykka fra første tur.

Og du, ikke dropp hjelmen selv om du har passert konfirmasjonsalderen. Grønnsaker spiser vi til middag og er ikke en tilstand vi ønsker befinne oss i permanent.

Jeg håpet på at jeg kanskje skulle bli treningsnarkoman, men nei. Å sitte på en ergometersykkel en time er ikke gøy! OG jo mer du trener, jo mer misfornøyd og selvopptatt blir du. Det er direkte helseskadelig.

Anne-Kat. Hærland

Her kan du få tips om nasjonale sykkelruter i Norge!

Følg meg på Instagram
Følg meg på Facebook
2019-05-16 18.45.57-lappeteppet-anja-holt

9 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.